De senaste åren har vi på Ester hjälpt till att göra Camilla Läckberg till Nordens Deckardrottning, rekryterat rekordmånga medlemmar åt Unionen och fått unga Stockholmare att tycka det är lite roligare att ligga med kondom. Under resan har vi fått en rad fina utmärkelser. Vilket vi såklart är stolta över. Men mer än något annat är vi stolta över resultaten, de goda effekterna, och det faktum att våra kunder är nöjda med det vi åstadkommer tillsammans.

Som vi ser det är reklam bland det viktigaste som finns. Idag räcker det inte att vara ett duktigt företag med bra produkter, öppna butiken och sen räkna med att folk ska trilla in. (Det finns ju 100-tals konkurrerande butiker som bara ligger en googlesökning bort.) Därför gäller det att stå för något, att inspirera och uppträda på ett sätt som gör att folk tänker; ja, det här kan jag köpa. Det handlar om att skapa en vettig dialog. Här utgör reklamen en alldeles utmärkt kanal för att prata med, och lyssna på, sina kunder.

När det gäller strategi och kreativitet har vi ett enkelt förhållningssätt. Vi tycker att båda är lika viktiga.
En kreativ idé kan ju inte göra någon skillnad om den inte bygger på rätt insikt. På samma sätt som en briljant strategisk tanke kan falla platt om inte uttrycket i sig sticker ut, tar för sig, och talar till hjärtat. Genom att lägga lika stor vikt vid bägge delarna kan vi garantera goda resultat för våra uppdragsgivare. Eller om man så föredrar; klirr i kassan.

För att få ett smidigt samarbete och säkerställa att alla är överens om vad som ska göras, jobbar vi efter en modell som ger en bra översikt över hela kommunikations- och varumärkesarbetet. Den består av fem steg som ger en tydlig överblick från start till mål. Själva arbetsgången kan se lite olika ut, beroende på vilket förarbete som har gjorts. (Om det till exempel redan finns en analys av marknadsläget och konkurrenterna kan vi utgå från den.) Oavsett hur djupt vi dyker i de olika stegen så fungerar de som en avstämning, en femdubbelcheck, att budskapet är rätt och att de planerade kommunikationsinsatserna hänger ihop på ett bra sätt. Låter det överdrivet pedagogiskt? Som att det inte finns något som helst utrymme för missförstånd? Fint, det är precis det som är meningen.

Nu till en detalj som en del undrar över. Nämligen vår storlek. Ja, vi är en mindre byrå. I alla fall om man räknar till antal anställda. Men tack vare vårt breda nätverk av experter och duktigt folk, är vi alltid så stora vi behöver vara för att lösa uppgiften på ett förträffligt vis. Redan idag har vi nära samarbeten med flera av landets bästa mediebyråer, filmregissörer, antropologer, undersökningsföretag, webbbyråer, produktionsbolag med flera. Det gör att vi utan problem kan ta oss an större uppdrag. Ett exempel är Unionen, landets största fackförbund i det privata arbetslivet, där vi har hjälpt till med allt från rikstäckande kampanjer till lokala broschyrställ.

Kommunikation kan bestå av precis vad som helst. Det kan vara en film i TV. Några annonser i DN. Eller varför inte ett event med en kille som kamouflerar sig och försvinner in i en träbänk på T-centralen? Att hitta nya sätt för reklamen att få liv, engagera och bjuda in, tror vi är helt nödvändigt i dagens medieklimat. Dessutom är det kostnadseffektivt. För tänker man bara utanför den traditionella mediemixen kan man göra stora intryck även med lite mindre resurser. Något som vi tycker att vi lyckades bra med i vår kampanj ”Vart tar 100 000 kondomer vägen i sommar”, bland annat. Vi säger såklart inte att de vanliga reklamkanalerna är döda. Vi säger bara att de ofta mår bra av att kompletteras med några ovanliga.

Ja, det var lite om oss på Ester. Här på sajten kan du kika närmare på några av våra kampanjer. Förhopp-ningsvis kan de ge en bra bild av hur vi jobbar, vad vi står för och vad vi anser är bra reklam. Allra bäst bild av oss får du förstås om du bokar in ett möte. Hör av dig, så kommer vi förbi och presenterar byrån i närmare detalj.

Väl mött/Roger Kempe, VD
08-22 41 00
roger.kempe(a)esterstockholm.se