Sveriges Annonsörer / 100-Wattaren

100W_NKNY

två-annonserNY

100-wattaren är en reklamtävling som premierar effektiva och framgångsrika reklamkampanjer. Den arrangeras av Sveriges Annonsörer och Dagens Industri. När vi fick uppdraget att marknadsföra tävlingen, tog vi fasta på vikten av att faktiskt kunna mäta reklamens förträfflighet.

I kampanjen visar vi hur olika reklamkampanjer har fungerat, och hur de har uppfattats, med hjälp av ett så kallat eye-tracking-mönster. (De röda prickarna och strecken visar hur konsumenten 
har tittat med hjälp av en ögonrörelsekamera.) Låter det lite torrt och vetenskapligt? Bra, det var just det som var meningen.

Syftet med kampanjen var att inspirera till
 att utvärdera sina kampanjer med ordentliga mätmetoder. På kampanjsajten 100wattaren.com fanns därför ytterligare info om olika intressanta mätmetoder, metoder på gång och om hur eye
tracking fungerar.

Kampanjen bestod av annonser i affärs- och fackpress, banners, en kampanjsajt, DR samt en rad aktiviteter 
på själva galan.

DELA