unionen-tunnelbana

Den 1 januari i år gick fackförbunden HTF och Sif samman och bildade Sveriges största fackförbund för tjänstemän. Unionen har cirka 500.000 medlemmar fördelade på 66.000 arbetsplatser i det privata näringslivet. Nu startar lanseringskampanjen som i första hand kommer att synas i dagspress, utomhus och på nätet. 
Kampanjen är startskottet för ett massivt arbete som startar på lokal och regional nivå. Målsättningen är att nå minst 88% av Sveriges befolkning. Det är fantastiskt roligt att få arbeta med lanseringen av ett helt nytt varumärke och under hösten har vi lagt varumärkesplattformen och 2008 kommer varumärket successivt att laddas.

Det är lätt hänt att man vill säga för mycket i en lanseringskampanj. Därför valde vi att vara extremt tydliga i det här skedet och bara fokusera på att HTF och Sif gått samman och bildat Unionen. Det kommunikativa uttrycket är olika varianter på temat ”Två blir en”, samtidigt som vi lyfter fram och förstärker symboliken i det nya namnet tillsammans med logotypen. Som till exempel ljustavlor vars hela budskap inte syns förrän de är upplysta och tunnelbanan där affischen krupit utanför ramen och innefattat två stortavlor.

DELA